بهدی سازه نقاشی های خیابانی : انواع آن + 30 گرافیتی زیبای ایران و جهان - بهدی سازه

شاید فکر کنید که هنر نقاشی را باید فقط در گالری‌ها دید، اما در واقعیت اینطور نیست. مجموعه عظیم از هنرهای خیابانی خلاق به شما نشان می‌دهد که شهر احتمالاً بهترین بوم برای نقاشی است! این مقاله از ویکی‌ساختمون را به موضوع نقاشی های خیابانی اختصاص داده‌ایم و قصد داریم برخی از انواع مختلف این هنر را به شما معرفی کنیم. ممکن است این هنر را با نام‌های گرافیتی و یا دیوارنگاری نیز بشناسید. هر دیوار، حصار یا ستون می‌تواند به یک اثر هنری تبدیل شود. لبخند به لب می‌آورد و ابروها را بالا می‌برد. نقاشی خیابانی گاهی از بهترین نقاشی‌هایی که در یک گالری هنری نصب شده‌اند به مردم و فرهنگ عمومی جامعه نزدیک‌تر است.

با این حال یک هنر خیابانی بد نیز می‌تواند یک ساختمان بسیار زیبا را در مرکز شهر خراب کند و باعث شود همه محلات به صورت فرسوده و ناخوشایند به نظر برسند. به همین دلیل همیشه بحث خواهد بود که آیا نقاشی خیابانی یک هنر است یا خرابکاری. به همین دلیل نیز در در کشورهای زیادی نقاشی خیابانی را جرم می‌دانند. البته این مسئله دلایل سیاسی و اجتماعی نیز دارد.

حال به این ۳۰ نمونه خلاقانه از عکس نقاشی های خیابانی زیبا که در ادامه آورده‌ایم نگاهی بیندازید. چطور ممکن است که این نقاشی‌های زیبا و خلاق جرم باشند؟

تگ گرافیتی (Tag Graffiti)

تگ گرافیتی (Tag Graffiti)

تگ گرافیتی یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین انواع گرافیتی است. منظور از تگ گرافیتی در واقع امضا زنی هنرمند است که به سبک خاص خودش بر روی دیوار و دیگر سطوح نقش بسته می‌شود. تگ گرافیتی با اسپري، ماژيك، رنگ، استيكر و هر نوع متريال ديگري قابل اجرا می‌باشد و این به سلیقه، سبک و استایل گرافیست آن بستگی دارد. تصویر بالا نمونه‌ای از تگ گرافیتی مربوط به به یکی از قدیمی‌ترین هنرمندان خیابانی ایران با نام مستعار تنها را نشان می‌دهد.

ezgif 7 1a6d2571b57f

ترو آپ  (Throw up Graffiti)

ترو آپ  (Throw up Graffiti)

ترو آپ گرافیتی تقریبا چیزی بین امضا و طراحی است. نوشته‌ای طراحی شده و دارای حجم که اغلب رنگ محیط بیرونی آن متفاوت از رنگ داخل آن است.

اثر گرافیتی (Piece Graffiti)

اثر گرافیتی (Piece Graffiti)

اثر گرافیتی در واقع به نقاشی های دیواری فول‌کالر یا تمام رنگ گفته می‌شود که جزئیات بیشتری دارند و کشیدن آن‌ها نیز زمانبرتر است. هرچند که در بسیاری از کشورها نقاشی‌های خیابانی روی دیوار جرم محسوب می‌شود، در عین حال بسیاری از کشورها نیز نقاشی خیابانی را به صورت یک جاذبه‌ی گردشگری در کشورشان تبدیل کرده‌اند.

نقاشی های خیابانی زیبا

این نوع گرافیتی اگر به درستی اجرا شود تاثیر شگف‌انگیزی بر روی منظر شهری می‌گذارد و خیابان‌های شهر را به بهترین مکان عکاسی برای توریست‌ها تبدیل می‌کند.

در ادامه برخی از این گرافیتی‌های خیابانی را می‌بینید.

عکس نقاشی خیابانی

عکس نقاشی های خیابانی

نقاشی های خیابانی روی دیوار

نقاشی های خیابانی شهری

نقاشی خیابانی شهری

نقاشی خیابانی زیبا در شهر

image 8 1

نقاشی های خیابانی در شهر

image 10

image scaled

استنسيل گرافیتی (Stencil Graffiti)

استنسيل گرافیتی (Stencil Graffiti)

استنسیل گرافیتی به دسته‌ای از نقاشی‌های گرافیتی خیابانی گفته می‌شود که با روش شابلون اجرا می‌شوند. روش‌های مختلفی برای ساخت این شابلون‌ها وجود دارد. شابلون‌ها می‌توانند ساده و یا بسیار پیچیده باشند. تصویر زیر نمونه‌ای از نقاشی‌های خیابانی ساده می‌باشد که با یک شابلون ساده اجرا شده است.

استنسيل گرافیتی ساده

شاید در ابتدا نقاشی خیابانی با شابلون کمی ساده به نظر برسد اما شالبون‌های پیچیده و چند لایه‌ای وجود دارند که نقاش‌های خیابانی با استفاده از آن‌ها می‌تواند به نتایج بسیار خیره‌کننده‌ای دست یابند.

نقاشی های خیابانی با شابلون

نقاشی خیابانی با شابلون

نقاش خیابانی با شابلون

پنل گرافیتی (Panel Graffiti)

پنل گرافیتی (Panel Graffiti)

 پنل گرافیتی به اثری گفته می‌شود که با رنگ و قلمو، ماژیک یا اسپری در حاشیه‌ی اتوبان‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و بر روی دیواره‌های قطار نقاشی شده باشد. تصویر بالا نمونه‌ای از پنل گرافیتی را نشان می‌دهد.

برچسب گرافیتی (Sticker Graffiti)

برچسب گرافیتی (Sticker Graffiti)

برچسب گرافیتی همانطور که از نامش نیز پیداست خلق یک اثر هنری در خیابان‌های شهر از طریق چسباندن برچسب است. چگونگی انتخاب و چسباندن پوستر نقاشی‌های خیابانی در کنار یکدیگر تاثیر تعیین کننده‌ای در جلوه‌ی بصری و انتقال پیام دارد.

نقاشی های خیابانی سه بعدی (۳d Graffiti)

نقاشی های خیابانی سه بعدی (3d Graffiti)

نقاشی‌های سه بعدی خیابانی یکی دیگر از انواع نقاشی خیابانی است که طرفدار زیاد دارد. نقاشی های خیابانی دیواری اگر با تکنیک نقاشی سه بعدی اجرا شده باشند محال است که حرکت شما را برای لحظاتی متوقف نکنند. نقاشی خیابانی سه بعدی گاهی چنان به واقعیت نزدیک است که ممکن است حتی شما را به وحشت بیاندازد یا باعث خطای ذهنی‌تان شود. گرافیتی های سه بعدی تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی خیابان‌های شهر دارند و امروزه یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های شهری محسوب می‌شوند. در ادامه تعدادی عکس نقاشی‌های سه بعدی خیابانی را آورده‌ایم که حتما از تماشای آن‌ها لذت می‌برید.

نقاشی خیابانی سه بعدی

نقاشی خیابانی سه بعدی در ایران

نقاشی خیابانی سه بعدی ایران

نقاشی سه بعدی روی دیوار

نقاشی سه بعدی بر روی دیوار

گرافیتی خیابانی سه بعدی

گرافیتی سه بعدی

گرافیتی سه بعدی روی پل

سخن آخر

در این مقاله از ویکی‌ساختمون درباره نقاشی خیابانی که یکی از معروف‌ترین استریت آرت‌ها در سراسر جهان است حرف زدیم. انواع گرافیتی های خیابانی را معرفی کردیم و برخی از تصاویر نقاشی خیابانی را نشان دادیم. آیا این مقاله برایتان مفید بوده است؟ سعی کردیم تا برخی از بهترین نقاشی‌های سه بعدی خیابانی را در این مقاله جمع‌آوری کنیم. آیا از دیدن آن‌ها لذت بردید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 283 views بار دسته بندی : معماری و زندگی تاريخ : 3 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.