بهدی سازه بهترین رنگ های دکوراسیون بهاری برای داشتن خانه‌ای شاد و جذاب - بهدی سازه

در طراحی دکوراسیون داخلی، فضاهای مختلف به ویژه خانه‌ها ایده پردازی بسیار مهم است و به همین دلیل هم باید از هر آنچه که در پیرامون ما قرار دارد استفاده کرد. بسیاری از طبیعت و فصل‌های آن برای طراحی داخلی خانه خود استفاده می‌کنند. فصل بهار که نشانه‌ای از زندگی است سرشار از رنگ های گرم و سرد که در ترکیب با یکدیگر می‌توانند فضایی با یک دکوراسیون بهاری سرزنده و زیبا را به دست دهند. در ادامه این مطلب از بهدی سازه به معرفی بهترین رنگ های دکوراسیون بهاری و ارائه چند ایده و نمونه می‌پردازیم.

بهترین رنگ‌ها در دکوراسیون بهاری

با ایده گرفتن از فصل بهار می‌توان رنگ‌ها و ترکیب رنگی زیادی را در طراحی و دکوراسیون داخلی فضاها و بخش‌های مختلف خانه و المان‌های موجود در آن به کار گرفت. در ادامه به معرفی بهترین رنگ های بهاری پرداخته شده است.

رنگ صورتی

یکی از زیباترین رنگ هایی که می‌توان آن‌ها را شکوفه‌های بهاری دید، طیف رنگی صورتی است. رنگ‌های صورتی مایل به قرمز و مایل به آبی در فصل بهار بسیار دیده می‌شوند که به صورت‌های مختلفی می‌توان آن را در دکوراسیون بهاری به کار گرفت. از نظر روانشناسی رنگ صورتی؛ نرم و لطیف، دوستانه، صلح آمیز و آرام است، در عین حال جسورانه و پر جنب‌وجوش و تحریک کننده احساسات عاطفی نیز هست.

از طرفی هم به طور کلی رنگ صورتی برای دکوراسیون داخلی رنگ آسایش و آرامش است. این رنگ حس مشترک بودن و به اشتراک گذاشتن را منتقل می‌کند. نور صورتی رنگ، آرامش‌بخش و سرگرم کننده، برای یک روز پر استرس است. رنگ صورتی انرژی فوق‌العاده‌ای دارد که شبیه نوری در تاریکی رسوخ می‌کند. باید به طور یکنواخت و خیلی ساکن از این رنگ استفاده کرد چرا که تأثیرات منفی هم ممکن است داشته باشد و بهتر است در ترکیب با طیف‌های رنگی از آن استفاده کرد.

در اتاقی که تمام وسایل و مبلمان را با رنگ سفید و طیف‌‌های روشن رنگی انتخاب کرده‌ایم، به کارگیری رگه‌هایی از رنگ صورتی می‌تواند انرژی بسیار زیادی را در محیط آن ایجاد کند و زیبایی بسیاری به دکوراسیون اتاق ببخشد. استفاده از رنگ صورتی نباید تنها به طیف‌های روشن و ملایم محدود شود. می‌توانید از صورتی تیره و متمایل به سرخابی، برای ایجاد یک نقطه کانونی ایده آل بهره بگیرید و به این ترتیب تمرکز بصری مناسبی در فضای اتاق ایجاد کنید.

ezgif 7 1a6d2571b57f

رنگ های آبی در دکوراسیون بهاری

رنگ آبی که شامل طیف رنگی مختلفی است از دیگر رنگ های سرد بهاری است که می‌توان از وجود آن در دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف و به صورت‌های مختلف بهره برد. آبی‌های روشن را به دسته آبی فیروزه‌ای، آبی دریایی (به رنگ دریا)، سبز آبی، آبی آسمانی و آبی فسفری دسته بندی می‌کنیم. همچنین آبی‌های تیره نیز به دسته آبی نفتی، لاجوردی، سرمه‌ای و آبی کدر تقسیم می‌شوند. آبی تیره، رنگ حقیقت و اعتدال است. رنگ آبی محض، رنگ الهام بخشی، صداقت و معنویت است.

رنگ آبی در طراحی داخلی فضای منزل، به منظور توسعه و گشودگی فضاها استفاده می‌شود؛ به عبارت دیگر، استفاده از این رنگ در دیوارها، کف و مبلمان باعث می‌شود فضا بزرگ‌تر به نظر آید. در دکوراسیون اتاق‌هایی که نور شمالی دارند، استفاده از این رنگ توصیه نمی‌شود، ولی در اتاق‌هایی که کاملاً نورگیر هستند و در تابستان بسیار گرم می‌‎شوند، این رنگ می‌تواند گرما و دمای اتاق را تا حدی پایین بیاورد.

در صورتی که از رنگ‌های آبی روشن به عنوان رنگ اصلی و زمینه در اتاق استفاده می‌کنید، می‌توانید با به کارگیری آبی‌های گرم در مبلمان یا پارچه‌های مبل‌ها، این رنگ را متعادل کنید. برای ایجاد آرامش در اتاق‌های خانوادگی، پذیرائی، آشپزخانه‌های بزرگ و فضاهایی که محل تجمع افراد است، پیشنهاد می‌شود از آبی گرم‌تر مانند آبی نیلی و فیروزه‌ای استفاده کنید.

آبی تیره اثری متضاد دارد و حس دلتنگی و تاریکی را در افراد به وجود می‌آورد، بنابراین استفاده از این رنگ به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. از طرفی هم مطالعات نشان داده است که تاثیر آرامشی که از این رنگ گرفته می‌شود جلوی اشتهای افراد را می‌گیرد. از این رو نمی‌تواند رنگی مناسب برای اتاق ناهارخوری و آشپزخانه باشد.

رنگ سبز در دکوراسیون بهاری

رنگ های سبز که شاید در هیچ فصلی نتوان به اندازه بهار آن را مشاهده کرد، گزینه ایده آلی برای استفاده در دکوراسیون‌های بهاری هستند. ﺍﺯ ﺭﻧﮓ ﺳﺒﺰ ﺩﺭ ﺩﮐﻮﺭﺍﺳﻴﻮﻥ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﺛﺮ ﺁﺭﺍﻡ ﺑﺨﺸﯽ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ می‌شود. ﺭﻧﮓ ﺳﺒﺰ ﺑﺎﻋﺚ ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺳﺘﺮﺱ می‌گردد. ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻓﻀﺎی ﮐﺎﺭی ﺳﺒﺰ ﺭﻧﮓ ﮐﺎﺭ می‌کنند، ﮐﻤﺘﺮ ﺩﭼﺎﺭ ﺩﺭﺩﻫﺎی ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﮔﻮﺍﺭﺵ می‌شوند.

ﺭﻧﮓ ﺳﺒﺰ به عنوان یکی از رنگ های بهاری پرکاربرد در دکوراسیون در واقع یک ﺭﻧﮓ ﺳﺮﺩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺩ ﻁﺒﻴﻌﺖ ﺍﺳﺖ. رنگ سبز به دلیل ویژگی آرامش‌بخشی که دارد، برای اتاق خواب و سرویس‌‌های بهداشتی مناسب است. سبز روشن رنگ مناسبی برای اتاق نشیمن و هال به شمار می‌رود. سبز تیره نیز برای آشپزخانه و اتاق ناهار خوری مناسب است، زیرا که این رنگ تاثیر خوبی بر سلامت و تغذیه دارد.

رنگ زرد، رنگی گرم در دکوراسیون بهاری

فصل بهار ترکیبی از رنگ‌های گرم و سرد را در خود جای داده است. برقراری این تعادل در دکوراسیون بهاری نیز حائز اهمیت است. به همین منظور باید سعی شود که از رنگ های سرد و گرم در ترکیب با یکدیگر استفاده شود. از نظر روانشناسی زرد به راحتی، شادی را القا می‌کند. این رنگ نماد خلاقیت، امیدواری، مثبت گرایی و احتیاط است. رنگ زرد به دلیل مقدار زیاد نوری که منعکس می‌کند، بیشتر از بقیه رنگ‌ها چشم را خسته می‌کند و می‌‌تواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد. یکی از معایب استفاده از رنگ زرد انتقال حس خطر است. رنگ زرد برای تأکید یا برجسته‌تر کردن موضوع، استفاده می‌شود.

رنگ زرد همخوانی بسیار خوبی با رنگ‌های دیگر پیدا می‌کند. طیف رنگ‌های آن همچون لیمویی، احساس سرزندگی و نشاط و رنگ‌هایی مانند زرد طلایی احساس گرما و آرامش را در فضای دکوراسیون شما ایجاد می‌کند. انتخاب رنگ زرد در کنار یک ترکیب رنگی ویژه به سادگی می‌تواند ظاهر مدرن و خاصی به فضای دکوراسیون داخلی شما ببخشد.

در خصوص استفاده از رنگ زرد در بخش‌های مختلف خانه باید دقت داشت که رنگ زرد هوای زندگی را به آشپزخانه، اتاق نشیمن و اتاق خواب راه می‌دهد. برای فضاهایی مانند دکوراسیون اتاق خواب باید از تونالیته ملایم‌تر آن استفاده کرد چرا که این رنگ مانع از خواب آسوده شما می‌شود و فضای آرامش‌بخشی را برای استراحت و خواب شما ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین استفاده زیاد از آن در اتاق خواب توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث بی خوابی گردد. طیف‌های ملایم این رنگ برای سرویس‌های بهداشتی بسیار مناسب هستند.

رنگ سفید، هم گرم و هم سرد

رنگ سفید را نمی‌توان در طراحی دکوراسیون بهاری نادیده گرفت. بدون شک این رنگ نقش مهمی را در بسیاری از دکوراسیون‌های ایفا می‌کند. سفید یک رنگ خنثی به شمار آمده و به عنوان پر طرفدارترین رنگ در طراحی دکوراسیون شناخته می‌شود. کاربرد این رنگ به عنوان پس زمینه به حدی زیاد است که می‌توان گفت با کمتر فضایی مواجه شده‌ایم که حداقل یک دیوار سفید نداشته باشد.

به کارگیری رنگ سفید در فضا به خصوص برای پوشش‌های اصلی، آن مکان را روشن‌تر و بزرگ‌تر جلوه می‌دهد؛ بنابراین برای فضاهای کوچک و کم نور انتخاب ایده آلی است؛ اما دیوار یکدست سفید، خنثی و کسل کننده است و هیچ ایده خلاقانه‌ای ندارد. برای حفظ آرامش در فضایی با سطوح سفید، می‌توان از لوازمی با رنگ‌های خنثی و بافت‌های طبیعی مانند چوب استفاده نمود و برای ایجاد تضادهای ظریف و زیبا، تعدادی رنگ‌های دراماتیک نیز به این ترکیب افزود.

رنگ قرمز

رنگ قرمز نیز از دیگر رنگ های گرم است که در کنار و ترکیب با سایر رنگ‌ها نیز می‌تواند به زیباتر شدن دکوراسیون بهاری کمک کند. برای حفظ آرامش در فضایی با سطوح سفید، می‌توان از لوازمی با رنگ‌های خنثی و بافت‌های طبیعی مانند چوب استفاده نمود و برای ایجاد تضادهای ظریف و زیبا، تعدادی رنگ‌های دراماتیک نیز به این ترکیب افزود. در دکوراسیون داخلی توصیه می‌شود که رنگ قرمز را به تنهایی و به صورت غالب به کار نبریم و در ترکیب با سایر رنگ‌ها از آن استفاده کنیم.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی از رنگ های گرم و بسیار جذاب بهاری است. رنگ نارنجی نیز با بسیاری از رنگ‌های سرد، خنثی و گرم مانند زرد و سبز و سفید ترکیب بسیار خوبی را به دست می‌دهد. زمانی که رنگ نارنجی را روشن و تیره نکنید یا با ترکیب کردن با رنگ‌های دیگر، کدر نکنید، قوی‌ترین رنگ است. این رنگ بهترین انتخاب برای اتاق کودکان بازیگوش شماست و فضایی سرشار از انرژی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. در یک دکوراسیون یکنواخت، استفاده از چند کوسن نارنجی کم رنگ، یا چند گل نارنجی در جاهای مختلف، فضا را روشن می‌کند و روحی تازه به آن می‌بخشد.

ست رنگ های بهاری برای دکوراسیون داخلی

با توجه به انواع رنگ های گرم و سرد بهاری که در بالا کاربردها و ویژگی‌های آن‌ها معرفی شد، استفاده از ترکیب‌های رنگی مهم‌ترین نقش را در دکوراسیون بهاری شما ایفا خواهد کرد. به همین منظور در زیر چند نمونه ست از رنگ‌های بهاری ارائه شده است.

سخن آخر

رنگ در دکوراسیون داخلی می‌تواند بسیار مهم باشد. اگر از رنگ‌ها به درستی استفاده شود تاثیر زیادی بر ارتقای فضا خواهد گذاشت. ایده گرفتن از فصل بهار و رنگ‌های آن نهایتاً می‌تواند به نتیجه مطلوبی منجر شود. این فصل تعادلی از رنگ های گرم و سرد را به دست می‌دهد و بهترین ایده‌ها را برای خلق یک دکوراسیون بهاری می‌تواند در اختیار ما قرار دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 251 views بار دسته بندی : رنگ تاريخ : 3 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها